höstmörkret

I lördags när jag kom hem sent på kvällen så var det storm ute, vinden sköt och det var kallt och kolsvart. Jag vill inte ha det spå här en hel årstid! ...

Hösten kan betyda mys för många, Men många blir också deppiga av höstmörkret, jag både har hört på radion och läst i tidningen om det här. Speciellt människor mellan 15 - 29 år drabbas. Jag vet själv hur det är. Man går upp på morgonen och det är kolsvart ute, man känner sig trött och det känns inte som det är någon idé att gå upp...Jag brukar vara stressad hela tiden, så nu när hösten är här så blir allt värre, eftersom det både blir kallt och mörkt ute, och man blir tröttare. Det bästa motmedlet är "Den gyllende triangeln" - mat, vila och kost jämt fördelat. Jag vilar inte tillräkligt, och motionerar inte tillräckligt heller. Det får mig må dåligt, eftersom jag äter mycket sött och skräpmat. Men nu har jag börjat röra på mig mer, tillexempel har jag försökt att jogga. Och vila gör jag för lite, jag tror att många i min ålder 17, 18 år sådär, sover alldeles förlite. Jag sover ca 7 timmar i vardagarna, och det är alldeles för lite när man har en så lång skoldag som jag. Jag åker in till stan varje dag till skolan. sedan på helgerna stressar jag inte ner, eftersom jag alltid hade fullt upp. Jag ser mina intressen, rita och måla som någonting jag måste göra istället för någonting kul och avslappnande - det jobbar jag på att ta bort, och att leva i nuet, inte tänka på problem. Och också att se det positiva i saker. Så alla som blir deppiga i höst, försök att se hösten som någonting positivt. Ute blir det jättefina färger överallt, och man kan sitta inne med varm chocklad eller en kopp te när det blåser och är ruggit ute. det höjer bara mysfaktorn. Tänd lite ljus. Jobba med att ha någonting du kan göra som du verkligen slappnar av när du gör, kanske träffar en speciell person, spelar något instrument eller målar, osv.


Förra Tisdagen tände vi ljus när vi kollade på idol, det var mörk ute redan vid sextiden, men ljusen gjorde susen och det blev en mysig stämning.


Unna dig och en kompis, eller familjen, lite mys -fika! .:)

Rosa doftljus från ikea, som doftar rosor, måste rekommendera! :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0