Daimkaka med digistivkexbotten.

Har vart och handlat födelsedagsföberedelser tills på Tisdag - vi ska äta marängbomb med jordgubbar och hallon, å tacoknyten, mums! har även köpt ballonger..hihi. Idag är för övrigt en tråk-dag, har sökt jobb hela morgonen och nu precis varit jätteduktig och städat i en timme. Nu ska jag plugga, och åter plugga. Denna kaka gjorde jag till melodifestivalen igår, resultatet blev så gott! det är det endajag ätit idag... måste nog äta en macka nu, känns lite snurrigt!
 

 

Det här behöver du:

Botten:
20 Digestive kex
100 g Smör 

Kaka:
125g Smör
2 Ägg
3 dl Strösocker
2 tsk Vaniljsocker
½ dl Kakao
1 krm Salt
2 dl Vetemjöl
2 msk kallt Kaffe
56 g grovt hackad Daim (en dubbel daim)

Gör så här

Botten:
Mixa digestivekexen till ett fint pulver. Smält smöret. Blanda smöret med kexsmulorna.Tryck ut kexmassan i botten av en rund form och grädda i mitten av ugnen i 175°c, ca 10 min. Låt svalna.
Kakan:
Smält matfett och ställ det åt sidan. Rör snabbt ihop ägg, socker, kakao, salt och mjöl med en slev. Tillsätt matfett, kaffe och den hackade chokladen. Häll smeten över den avsvalnade kexbotten. Grädda i mitten av ugnen i 175°c, ca 40 min.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0